Anekdotes kenmerken API

Oost West, Thuis Altijd Het Best

Rogier Happel HelpMee, KijkMijnHuis

Vorige week berichtten wij dat we het ontzettend gaaf vinden dat HelpMee onder andere in het Zweeds, Deens, Frans en Spaans wordt gebruikt. Maar wat we eigenlijk nog mooier vinden, is dat ons marktaandeel in Nederland inmiddels richting de 70% gaat en dat woningen met HelpMee 13% sneller worden verkocht! Elke dag weer hebben we blije makelaars en verkopers aan de telefoon en op de mail.  Wist je dat we in Nederland al meer dan 200.000 woningeigenaren hebben geholpen bij de verkoop van hun woning? Op naar de volgende 200.000 met een :)!

Het is inmiddels alweer zes jaar geleden dat wij op deze Nederlandse markt de eerste versie van ons platform lanceerden. Het idee om verkopers hun eigen netwerk te laten benaderen is onveranderd gebleven, al is het product in de tussentijd geëvolueerd en zijn de accenten flink verschoven.

De grootste verschuiving ligt op het gebied van datacollectie; het social proof maken van de woninginformatie. Amazon en Bol.com besteden al geruime tijd 80 procent van hun pagina inhoud aan social data en wij hebben dit nu geïntroduceerd op de Nederlandse woningmarkt. En daarmee zetten we meteen de trend, in Europa en zelfs ook aan de overkant van de grote plas.

Het klinkt misschien allemaal erg ingewikkeld. Social proof? Social data? Maar eigenlijk is het gewoon heel logisch. Het is een weergave van de mening van anderen. Een mening die vervolgens weer kan worden onderschreven door degenen die het ermee eens zijn. En zeg nou zelf, wie leest er nou niet de recensies van een nieuwe film? Of de ervaringen van andere gebruikers, voordat je bijvoorbeeld overgaat tot de aanschaf van een nieuwe televisie. Maar hoe ziet dat er nou uit op de woningmarkt?

Het begint allemaal met een HelpMee pagina. Hierop geven we de regie aan de personen die de woning kennen. De bewoner en degenen die op bezoek zijn geweest kunnen kenmerken, anekdotes en voorzieningen toevoegen en deze aanvullen met zelfgemaakte foto’s. Uiteraard gaat elke uiting eerst langs de eigenaar, voordat het gepubliceerd wordt. Diezelfde eigenaar kan tot slot ook nog een echte woningvideo maken en dit op de HelpMee site plaatsen. Zo wordt er waardevolle content gecreëerd, als aanvulling op de bestaande informatie van de professional.

Wat maakt de woning zo speciaal? Welke eigenschappen zijn het delen waard? In het voorbeeld hieronder zie je hoe dit middels kenmerken wordt weergegeven, waarbij ook direct zichtbaar is hoeveel mensen het met een bepaald kenmerk eens zijn.

kenmerkenHM

Daarnaast kunnen via anekdotes de ervaringen en herinneringen worden gedeeld. Het geeft een sfeerbeeld dat ontbreekt binnen een meer zakelijke omschrijving in termen zoals het aantal vierkante meters. Zo lees je in dit voorbeeld dat je bij deze woning ook kunt barbecueën als het eigenlijk nog iets te fris is buiten.

AnekdotesHMEn dan de voorzieningen. Zie in één oogopslag wat er te beleven valt in de omgeving, of bijvoorbeeld welke basisscholen er op loopafstand liggen. Op elke HelpMee website wordt namelijk een interactieve kaart ingeladen, waarop degenen die de buurt kennen de faciliteiten kunnen aanduiden. Zo is in het voorbeeld hieronder te zien dat het Griekse restaurant om de hoek zit, altijd handig.

voorzieningengoed

Verder heeft de eigenaar van de woning doorgaans een mooie fotocollectie van het huis. Bijvoorbeeld van de verbouwing, of van de besneeuwde tuin. Dit beeldmateriaal is normaal gesproken niet beschikbaar voor de makelaar, maar met HelpMee kunnen de verkoper en diens promotors dit zelf plaatsen. In dit voorbeeld zie je dat dit een mooie aanvulling is.

sneeuwgoed

Tot slot gaat het maken van een video ook in een handomdraai. De eigenaar van de woning download onze Video App en kiest vervolgens welke scenes er worden opgenomen. Wij krijgen het losse filmmateriaal binnen en genereren na goedkeuring een echte woningvideo. Eenvoudig en snel en zoals hieronder te zien een mooie toevoeging op de al geplaatste slideshow video.

 

Met onze nieuwste feature kan de makelaar deze waardevolle informatie nu ook publiceren op de eigen website. Na goedkeuring wordt de data via een zogenoemde API koppeling automatisch op de pagina van de woning geplaatst. Maar waarom zou je als makelaar de data op de eigen website plaatsen? Ten eerste zijn er SEO voordelen en het extra verkeer dat vanuit de socials op site terechtkomt. Daarnaast is het een extra reden voor potentiele kopers om de website te bezoeken. Er is hier immers veel meer informatie te vinden dan op de traditionele huizenzoekwebsites.

Hieronder hebben een voorbeeld geplaatst van één van de eerste (Nederlandse) makelaarswebsites die inmiddels social proof zijn. Want zoals het klokje thuis (of in het nieuwe huis) tikt, tikt het nergens. :)

AnekdoteskenmerkenAPI

Wilt je hier meer informatie over? Bel of mail ons gerust en we helpen met de social proofing van de woninginformatie.

Tel. 015 – 202 30 32
info@kijkmijnhuis.nl